Światło Kompozytora: Brian Tyler

Composer Spotlight: Brian Tyler by Steve Benton on 30 kwietnia 2018 r.

Obecnie wśród najbardziej zapracowanych kompozytorów w branży, Brian Tyler pozycjonuje się jako jeden z najlepszych kompozytorów A-list w Hollywood. Został nazwany Filmowym Kompozytorem Roku w 2014 roku podczas Cue Awards i otrzymał wiele nagród za swoją pracę. Z trzema filmami, które już wyszły w tym roku (xXx: Powrót Xandera Cage'a, Power Rangers i The Fate of the Furious), ma w planach kolejny hit - reboot Mumii z Tomem Cruise'em w roli głównej, który ukaże się 9 czerwca. Z pewnością doskonale radzi sobie w gatunku kina akcji, z którego jest przede wszystkim znany, ale jego talenty sięgają znacznie dalej.

Brian zaczął grać na perkusji i pianinie już w dzieciństwie. "Moja babcia była pianistką i byłem pod jej wpływem, a moi rodzice puszczali rockowe płyty, co wpłynęło na moją perkusję. Byłem fanem muzyki filmowej, rocka, klasyki, jazzu i hip-hopu w moich wczesnych latach i starałem się nauczyć jak najwięcej o każdym z tych gatunków. Na poważnie zacząłem pisać muzykę w wieku nastoletnim, kiedy grałem w różnych zespołach i orkiestrach." Oprócz umiejętności muzycznych jego babci, jego dziadek był nagrodzonym Oscarem dyrektorem artystycznym, więc miał pewien rodowód do pracy w przemyśle filmowym. Ukończył studia licencjackie na UCLA i magisterskie na Harvardzie. W 1997 roku nakręcił swój pierwszy film, Bartender, i rozpoczął niesamowitą karierę w świecie filmu.

Dzieci Diuny

Choć jego CV sięga dwóch dekad wstecz, kariera Briana tak naprawdę zaczęła się od przełomowego roku 2003, kiedy to stworzył muzykę do filmu Tommy Lee Jonesa The Hunted oraz mini-serialu telewizyjnego Children of Dune. W tym samym roku stworzył pięć filmów pełnometrażowych, jeden film krótkometrażowy, dwa odcinki Star Trek: Enterprise i wspomniany wcześniej mini-serial. To całkiem niezły wynik jak na stosunkowo mało znanego wówczas kompozytora. Szczególnie Children of Dune pozwoliło mu pokazać swój talent, z ambitną partyturą rozłożoną na 3 półtoragodzinne odcinki. W ody do starożytności, jego ekspansywne orkiestrowe tekstury zostały wzbogacone o środkowo-wschodnie instrumenty i wokalizy, co pozwoliło na stworzenie szerokiej palety muzycznej pasującej do bogatej produkcji wizualnej. Wiele z tych tematów zostało wykorzystanych w zwiastunach kolejnych filmów, takich jak Master and Commander, Sahara, Cinderella Man, The Chronicles of Narnia: Lew, czarownica i szafa, Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki oraz Star Trek.

Szybcy i wściekli: Tokio Drift

Po tym wydarzeniu podjął się realizacji wielu różnych filmów, od science fiction i akcji po komedie romantyczne. W 2006 roku doczekał się swojego pierwszego dużego filmu franczyzowego - Szybcy i wściekli: Tokio Drift, trzeciej części tej serii. Film ten wymagał od Briana podkładu z agresywnych elektronicznych pętli, perkusji, gitary i orkiestry. Jako biegły w grze na perkusji, pianinie, gitarze, basie i wiolonczeli (a także na wielu innych instrumentach) miał naturalne predyspozycje do tego projektu. Wygląda na to, że fani się zgodzili, gdyż album z soundtrackiem trafił na 1. miejsce listy przebojów iTunes. Kontynuował współpracę z serią, komponując cztery z pięciu kolejnych sequeli. Udało mu się także wesprzeć franczyzę, która z filmów o wyścigach samochodowych ewoluowała w kierunku o wiele głębszej linii fabularnej, która spotkała się z uznaniem fanów i stała się imperium.

Rambo

W 2007 roku Brian zaczął nabierać rozpędu i ugruntowywał swoją pozycję jako główny autor filmów akcji w Hollywood. W tym samym roku doskonalił swoje umiejętności pisarskie przy trzech epickich filmach akcji: Wojna, Obcy kontra Predator: Requiem i Rambo. W ostatnim z nich przejął pałeczkę od zmarłego Jerry'ego Goldsmitha, który był autorem muzyki do wszystkich poprzednich filmów o Rambo. Dzięki temu nawiązał trwałą współpracę z Sylvestrem Stallone, który zlecił mu napisanie muzyki do wszystkich dotychczasowych filmów z serii Expendables. W ciągu następnych trzech lat Tyler ukończył 14 filmów fabularnych, w tym Eagle Eye, The Final Destination i Battle Los Angeles, a także muzykę do gier wideo Lego Universe, Call of Duty: Modern Warfare 3 i Need for Speed: The Run.

Marvel

Wraz z kolejnym etapem swojej kariery, awansował jeszcze wyżej, wkraczając do uniwersum Marvela. Zdobył Iron Man 3 i Thor: The Dark World w 2013 roku plus Avengers: Age of Ultron w 2015 roku, jednocześnie kontynuując pracę nad innymi projektami, takimi jak Teenage Mutant Ninja Turtles, Expendables 3, Furious 7 oraz grą wideo Assassin's Creed IV. Ponadto, ponownie zagłębił się w sferę telewizji, produkując muzykę do Hawaii Five-0, Transformers: Prime, Terra Nova, Sleepy Hollow i Scorpion.

Do jego innych znaczących osiągnięć należy zaliczyć zmianę aranżacji muzyki do logo na 100-lecie Universal Pictures, jak również skomponowanie muzyki do logo Marvel Studios, które pojawia się przed każdym z ich filmów. Napisał również nową muzykę do programów studyjnych ESPN NFL oraz do 115. edycji U.S. Open Championships. Nie trzeba dodawać, że muzyka Briana staje się coraz bardziej zakorzeniona w naszej kulturze rozrywkowej, a on sam wyraźnie trzyma się z wielkimi. Nie ma żadnych nadchodzących projektów dla niego, ale zdecydowanie zasługuje na przerwę po pracy nad czterema dużymi filmami w tym roku. Miejmy jednak nadzieję, że nie minie zbyt wiele czasu, zanim usłyszymy od niego kolejne wspaniałe utwory.