Przegląd rejestratora Zoom H5. Niezrównana trafność i wysoka jakość

Ostatnio pojawiły się mieszane opinie na temat Zoom H5: jedni twierdzą, że model ten nie odpowiada obecnym trendom, inni, że funkcjonalność rejestratora jest zbyt mała w porównaniu z innymi modelami... Ile jest prawdy w tej krytyce? Jak dla mnie, nic tam nie ma.

Celem tej recenzji jest wyjaśnienie, dlaczego i dla kogo został stworzony model H5: dowiedzmy się, dlaczego H5 jest lepszy od Zoom H4n PRO, oraz w jakich sytuacjach H5 jest bardziej odpowiedni od Zoom H6. Jednak na początku porozmawiamy o tym, co najważniejsze.

Pakowanie i konfiguracja.

A więc naprawdę: jeśli w opisie mikrofonu lub dyktafonu widzisz słowo "kondensator", możesz śmiało zaliczyć opakowanie urządzenia do najważniejszych kryteriów wyboru, ponieważ niska jakość pudełka i jego opakowania w środku może prowadzić do poważnych problemów technicznych. W naszym przypadku, Zoom H5 jest wyposażony w dwa mikrofony pojemnościowe "X/Y".

Na szczęście nie jest to powód do narzekań: H5 jest jeszcze lepiej opakowany niż H4n PRO. W przeciwieństwie do H4n PRO, H5 nie jest zwykłym etui, ale jest również uszczelniony pianką dookoła i dobrze dopasowany do plastikowej ramy.

W zestawie znajduje się dyktafon, futerał zapewniający maksymalną ochronę, para baterii AA, kabel mini-USB oraz osłona przeciwwilgociowa. Etykieta na pudełku potwierdza, że nie ma w nim karty pamięci, jednak jeśli chcemy zacząć korzystać z urządzenia zaraz po zakupie, należy wziąć ten szczegół pod uwagę.

Funkcjonalność Zoom H5

Zoom H5 to profesjonalne urządzenie przeznaczone przede wszystkim do pracy w terenie i nagrań terenowych. Celem Zoom H5 jest zapewnienie maksymalnego komfortu dla realizatora dźwięku podczas nagrań. Co więcej, materiał zarejestrowany za pomocą H5 jest bardzo łatwy w obróbce na etapie postprodukcji, ponieważ rejestrator autonomicznie dystrybuuje pliki do katalogu, który automatycznie tworzy karty pamięci.

Operacja

Elementy sterujące Zoom H5 są przyjazne dla użytkownika i intuicyjne, nie ma w nich nic nudnego. Oprócz przycisków transportu, urządzenie posiada oddzielne regulatory poziomu sygnałów wejściowych dla każdego terminala wejściowego oraz przyciski aktywacji/dezaktywacji kanałów: L i R dla modułu przełączającego (w naszym przypadku x/y), 1 i 2 odpowiednio dla pierwszego i drugiego kanału wejściowego. Nawigacja po menu ma postać małego kółka w prawym panelu bocznym.

Po lewej stronie widać przyciski do regulacji poziomu sygnału wyjściowego do słuchawek, port USB, pokrętło włącznika oraz dodatkowe wyjście liniowe, które ma osobną regulację poziomu sygnału (naprawdę miły bonus), które znajdziemy w sekcji "Input/Output" w menu urządzenia.

Zoom H5 może być również podłączony do pilota zdalnego sterowania.

Tryby pracy

Zoom H5 posiada dwa tryby pracy: "Stereo file" oraz "Multi file".

Tryb "Stereo file" umożliwia rejestratorowi nagrywanie dwóch kanałów: z kapsuły (L/R), lub z pary zewnętrznych źródeł, które można podłączyć do wejść rejestratora. W trybie "Multi file" mamy możliwość zapisu wszystkich kanałów jednocześnie: zarówno zmiany kapsuły jak i źródeł zewnętrznych.

Zasadnicza różnica pomiędzy tymi dwoma trybami polega nie tylko na ilości kanałów, które mogą być zapisywane w tym samym czasie, ale także na jakości plików wyjściowych i ich organizacji na karcie pamięci.

W "Stereo file" możemy nagrywać dźwięk w formatach Wave (44.1kHz/16bit do 96kHz/24bit) i MP3 (bitrate od 48kbps do typowego 320kbps).

W "Multi file" zakres dostępnych formatów jest znacznie ograniczony: można zapisywać tylko Wave od 44.1kHz/16bit do 48kHz/24bit.

Należy również wziąć pod uwagę, że nagrania "Stereo file" są zapisywane jako plik stereo, natomiast nagrania "Multi file" są zapisywane jako oddzielne pliki: Jeśli pracujemy z natywną kapsułą X/Y, sygnał z kapsuły jest przechowywany jako plik stereo, podczas gdy sygnały z zewnętrznych źródeł są przechowywane jako dwa oddzielne pliki monofoniczne.

Jak wspomniano powyżej, Zoom H5 jest inteligentnym rejestratorem: automatycznie dzieli pliki pomiędzy foldery na karcie pamięci, dzięki czemu bardzo łatwo jest znaleźć nagrany materiał.

Wbudowane narzędzia do przetwarzania

Zoom H5 jest wyposażony w niewielki wybór najbardziej istotnych funkcji przetwarzania, a mianowicie:

1) Low Cut. Dostępne w częstotliwościach 80, 98, 115, 133, 150, 168, 185, 203, 220 i 237 Hz. Opcji jest naprawdę więcej niż wystarczająco, po raz pierwszy widziałem taki asortyment Low Cut w przenośnym rejestratorze: precyzyjne dostrajanie będzie do Twojej dyspozycji w każdej sytuacji. Nachylenie nie jest niestety regulowane, ale biorąc pod uwagę 10 dostępnych pozycji filtra, nie jest to istotna wada.

2. trzy wersje kompresora:

"General" - posiada pełny atak, szybkie wypięcie i stopień kompresji około 4:1.

"Vocal" ma solidny atak, solidne zwolnienie, a stosunek ściegów wynosi około 2:1.

"Drum" - atak jest szybki, ale nie całkiem szybki: przejścia są pomijane; zwolnienie jest również szybkie, ze współczynnikiem ściegu około 8:1 - 10:1.

Proszę zwrócić uwagę, że współczynniki podałem tylko w przybliżeniu ze słuchu; rzeczywiste osiągi mogą się różnić.

3 Trzy warianty oprawy: "Ogólna", "Koncertowa", "Studyjna". Różnią się one godzinami pracy. Należy zaznaczyć, że wszystkie trzy są dość mocne, więc przy nagrywaniu głośnych i gęstych dźwięków mogą nie uchronić sygnału przed obcięciem. Przede wszystkim nie należy więc polegać na oprawie, ale na wcześniejszym ustawieniu poziomu nagrania i dobraniu odległości od źródła dźwięku. Tak czy inaczej, najlepszym z trzech limiterów jest "General", który może być stosowany w większości przypadków.

Wykorzystanie funkcji w Zoom H5 jest bardzo dobre: są one naprawdę poręczne w użyciu. Aby znaleźć najbardziej odpowiednie przetwarzanie, wystarczy włączyć rejestrator i przeczytać listę dostępnych wariantów: przetwarzanie, które jest aktualnie podświetlone kursorem, działa.

W trybie "Stereo file" przetwarzanie jest podłączone do wejść L/R, wejść 1/2 lub wszystkich jednocześnie. W trybie "Multi file" ustawienia są bardziej elastyczne: można pracować z L/R, 1 wejściem, 2 wejściami i ich kombinacjami.

Jeszcze kilka innych ciekawych funkcji...

Chciałbym jeszcze wspomnieć o kilku ciekawych cechach H5, które bardzo przypadły mi do gustu:

  • - Możliwość oddzielnego ustawienia poziomów 1 i 2 wejść przy nagrywaniu M/S.
  • - Możliwość miksowania sygnałów z wejść 1 i 2 w mono.
  • - Możliwość jednoczesnego nagrywania 1 lub 2 wejść z backupem (z włączonym Attenuatorem), w przypadku nadpróbkowania.
  • - Auto-rec. Możesz ustawić zakres działania w dBfs, a jeśli sygnał wejściowy przekroczy tę wartość, Zoom H5 automatycznie rozpocznie nagrywanie. Można również ustawić poziom, przy którym nagrywanie zostanie zatrzymane.
  • - Dostępność metronomu i tunera gitarowego.

Zoom wyposażył swój rejestrator we wszystkie niezbędne (a nawet zbędne) funkcje, aby zapewnić, że Twoja praca będzie nie tylko płynna, ale i wygodna.

Niewyczerpany potencjał

Jedną z wyjątkowych cech Zoom H5 jest możliwość umieszczenia głowicy X/Y jednocześnie z dodatkową kapsułą. Istnieją (w tej chwili) trzy opcje do wyboru w zależności od Twoich potrzeb:

  • -MSH-6 to kapsuła do nagrywania mid-side: idealna do różnorodnych brzmień muzycznych. Może być stosowany zarówno do pojedynczych instrumentów muzycznych jak i zespołów. Zalety techniki mid-side można by długo opisywać, więc podam tylko podstawową ideę: nagrywajcie mid-side'm te rzeczy, które wymagają największej uwagi widza/słuchacza i największej przestrzeni w ścieżce dźwiękowej.
  • -SGH-6 to superkardioidalny mikrofon-gun. Doskonały wybór do filmowania w pomieszczeniach, reportażu, blogowania i ogólnego zastosowania w środowiskach, w których wymagana jest wysokiej jakości komunikacja głosowa w przypadku braku mikrofonu stacjonarnego. SGH-6 posiada również dwa mikrofony boczne do nagrywania stereo, co oczywiście jeszcze bardziej zwiększa możliwości tej kapsuły.
  • -EXH-6 - Moduł ten mieści dwa urządzenia combo XLR/TRS, pozwalając na podłączenie pary zewnętrznych źródeł do Zoom H5 oprócz dwóch istniejących urządzeń.

Każda z tych jednostek jest zaprojektowana do innego celu i wszystkie one działają wyjątkowo dobrze. Zoom H5 to mocny argument za tym, aby zamienić mały rejestrator w system mid-side, armatę i prawdziwy port studyjny.

Zapis na natywnej głowicy X/Y.


Podczas gdy opcjonalne moduły znacznie rozszerzają potencjał rejestratora, natywna kapsuła Zoom H5 jest w stanie wykonywać szeroki zakres zadań niezależnie, bez zmuszania użytkownika do ponoszenia dodatkowych kosztów.

Ta "głowa" będzie doskonałym rozwiązaniem dla:

- Rejestracja atmosfery w produkcji wideo.

- Nagrywanie instrumentów muzycznych.

- Ocena szumów w wideo.

- Nagrywanie dodatkowych ścieżek dźwiękowych do sesji zdjęciowych, reportaży itp.

Należy pamiętać, że można również nagrywać głos na natywnej kapsule, ale postprocessing będzie musiał zająć trochę czasu; w międzyczasie panorama stereo mikrofonów X/Y jest dość szeroka, a mowa może nie brzmieć tak czysto, zwłaszcza podczas nagrywania w nieprzygotowanych pomieszczeniach. Dlatego użycie rodzimej "głowy", np. do produkcji podkastów - rzeki jest możliwe, ale raczej zbędne.

Należy również zauważyć, że moduł ten posiada wejście mini-TRS, które umożliwia podłączenie mikrofonu typu lavaliere. Należy pamiętać, że podczas korzystania z tego wejścia aktywowane są wbudowane mikrofony X/Y.

Dla kogo przeznaczony jest Zoom H5?

Zoom H5 jest idealny dla osób zajmujących się produkcją filmową i wideo. Jak wspomniałem powyżej, głównym przeznaczeniem H5 jest fotografowanie w podróży. Łączność pomiędzy rejestratorem a komputerem sprawia, że H5 nadaje się również do pracy w studio, ale są inni znakomici konkurenci do tego "zadania".

Ogólnie rzecz biorąc, H5 jest świetnym rozwiązaniem do kręcenia krótkich filmów (np. prace studenckie), reportaży, filmów o dużej sile rażenia;

Nagrywarka jest doskonałym uzupełnieniem linii produkcyjnej dużego studia. Zoom H5 jest również odpowiedni dla blogerów, których praca nie ogranicza się tylko do produkcji filmów narracyjnych.

Muzycy również będą zadowoleni z tego modelu, ale jak dla mnie Zoom H4n PRO jest o wiele bardziej odpowiedni do muzyki.

Zoom H5 nie jest w ogóle zbyt dobry! H4n PRO i H6 są lepsze!".

Wiele podobnych komentarzy można znaleźć w internecie, zwłaszcza na YouTube. Dla Waszej ciekawości obejrzałem kilka filmików blogerów narzekających na H5. Wśród wszystkich komentarzy niezadowolonych czuć było tylko jedno uziemienie: Н5 działa na parę baterii AA - jest to rzeczywiście mankament, z którym w pełni się zgadzam. Naładowane baterie wyczerpią się dość szybko i zawsze będziesz musiał nosić dodatkowy zestaw baterii lub baterii w kuchni. Nie zgadzam się jednak z tezą, że "H5 jest lepszy od H4n PRO czy H6". Spróbujmy zrozumieć kilka popularnych twierdzeń...

"Funkcjonalność H5 jest wogole za H4n PRO, ale H5 jest drogi."

Bez wątpienia H5 nie oferuje wielu funkcji H4n PRO, ale nie musi ich mieć. H5 to rejestrator wideo, a nie rejestrator ścieżek muzycznych. Dodanie do H5 np. immulacji efektów gitarowych, które są dostępne w H4n PRO, tylko nieracjonalnie podniosłoby cenę H5.

Co więcej, cena H5 wynika nie tyle z jego funkcjonalności, co z jakości jego komponentów. Aby się o tym przekonać, posłuchaj i porównaj nagrania H5 z H4n PRO. Na wszystkie pytania trzeba odpowiedzieć od razu.

"Nie powinieneś kupować H5. Lepiej zaoszczędzić trochę więcej pieniędzy i od razu kupić H6."

Może w niektórych przypadkach jest to godne uwagi, bo różnica w cenie między N5 a N6 nie jest aż tak duża, ale nie w każdej sytuacji N6 okaże się atrakcyjniejszy. Głównym tego powodem jest jego rozmiar: H6 jest dwa razy większy od H5. W pracy w studio możesz nawet nie odczuć tej wady, ale kiedy pracujesz w plenerze, np. w lesie, rozmiar i waga sprzętu może mieć ogromne znaczenie. Oczywiście, im więcej wejść, tym więcej możliwości, ale kompaktowość jest jednym z głównych wymagań stawianych urządzeniom. Możesz używać H5 jedną ręką, ale nie H6.

Dlatego nie polecam brać H6 zamiast H5, jeśli nie zamierzasz wykorzystać pełnego potencjału H6.

"H5 nie obsługuje więcej niż 32GB przestrzeni dyskowej".

W rzeczywistości przenośny rejestrator po prostu NIE potrzebuje karty o pojemności 32 GB, jeśli zamierzasz prowadzić rozmowy przez mniej niż 30 lat. Dla przykładu, przy jednej z ostatnich produkcji byłem przez prawie 14 lat i przez całą sesję nagrywałem 96kHz/24bit, uzyskując łącznie ponad 108 nagrań na zmianę - karta 32GB nie była zapełniona nawet w połowie. Obsługa kart pamięci do 32GB włącznie to nie oznaka przestarzałości, to oznaka użyteczności.

Uważam, że udało mi się w mniej lub bardziej obiektywny sposób wyjaśnić przyczyny nieuzasadnionych roszczeń.